Dla studentów

Teorie komunikowania masowego

    Tematyka wykładu Teorie komunikowania masowego:
  • Definiowanie podstawowych pojęć z obszaru komunikowania masowego.
  • Koncepcja mass self communication Castellsa oraz pojęciem masspersonal communication.
  • Przegląd modeli komunikowania.
  • Pojęcie medium masowego.
  • Komercjalizacja i tabloidyzacja mediów.
  • Media a sfera publiczna.
  • Siła komunikacji masowej.
  • Zmiana roli nadawcy i odbiorcy.
  • Media tradycyjne (prasa, radio, telewizja) vs media społecznościowe.
  • Rola i znaczenie mediów instytucjonalnych.
  • Globalność komunikowania masowego.
  • Manipulacja w mediach czy manipulacja mediów?
  • Rola mediów masowych w procesach kształtowania się opinii publicznej.

    Zasady zaliczenia wykładu:
  • Egzamin końcowy – test prawda/fałsz; 10 stwierdzeń.
    Odpowiedź poprawna: +2 pkt.; odp. błędna: -2 pkt; brak odp: 0 pkt.
  • Skala ocen:
    90-100% 5,0
    80-89% 4,5
    70-79% 4,0
    60-69% 3,5
    50-59% 3,0
    0-49% 2,0

    Zalecana literatura przedmiotu:
  • Castells, M., Władza komunikacji. Wyd. PWN, Warszawa 2013.
  • Goban – Klas, T., Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu. Wyd. PWN, Warszawa 2015.
  • Jenkins, H., Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów. WAiP, Warszawa 2007.
  • McQuail, D., Teoria komunikacji masowej. Wyd. PWN, Warszawa 2007.
  • Szpunar, M., Nowe-stare medium. Internet między tworzeniem nowych modeli komunikowania a reprodukowaniem schematów komunikowania masowego. Wyd. IFiS, PAN, Warszawa 2012.
  • Dobek-Ostrowska B., Komunikowanie polityczne i publiczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.
  • Filipiak M., Homo communicans. Wprowadzenie do teorii masowego komunikowania, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2003.


Moje książki

Moje miejsca w internecie

Follow me on Academia.edu


Zobacz mnie na GoldenLine

Monika Kaczmarek-Śliwińska | Utwórz swoją wizytówkę